Romantik. Eksempler på form, genre og analyse og forhold til andre musikæraer

Romantikken, klassikken og barokken i forhold til hinanden.
Uddrag af Mahlers 6. Symfoni.
Vi  er nu i romantikken
Læg mærke til den mængde instrumenter der her er brugt, hvis du er for doven til at tælle, kan jeg informere dig om at der er 32 forskellige stemmer angivet, og på nogle stemmer er de mere end otte instrumenter, så der er en del personer. Det er en enormt stor udvidelse af messingafdelingen og slagtøjsafdelingen omfatter nu triangel, bækken og diverse andre ting komponisten nu skulle få lyst til at bruge. I wienerklassikken eller barokken brugte man nærmest aldrig slagtøj og også næsten kun horn i orkestre.  Læg også mærke til de mange crescendoer og styrkeangivelser, generelt bare angivelser for præcis hvordan det skulle spilles. Her udskiller det sig rigtig meget fra barokken, hvor der skal improviseres og fortolkes meget. Her er rigtig mange musikalske idéer som bliver udfoldet på samme tid, og styrke samt markeringer er overhovedet ikke de samme for de forskellige stemmer. Det er meget typisk for romantisk musik. Melodien her er ikke videre skalabaseret, og som regel er det kun et par instrumenter af gangen der har melodi. Det er meget anderledes fra de tidligere æraer.



Uddrag af Mozarts 25. koncert
Vi er nu i klassikken
Læg mærke til manglen på styrke- og stilangivelser. Der er nogle, men det er få og upræcise. Læg også mærke til det begrænsede antal instrumenter, og at de alle spiller samme melodi, uden særligt mange musikalske idéer på samme tid. Melodien læner sig tungt op af skalaspil. Hovedteamet i dette stykke vender meget ofte tilbage og bliver vendt og drejet og eksperimenteret med. Det ser man ikke lige så meget i romantikken.


Uddrag af Bachs 5. Brandenburg koncert
Vi er nu i barokken
Der er ingen styrkeangivelser eller tonespecifikke ting (fx. forzando), og tonerne er overvejende korte. Der er ca. lige så mange instrumenter her som der var i wienerklassikken. Melodien er meget skalabaseret. Mange stykker musik skulle der improviseres over, at der står få toner men et bestemt stykke tid der skulle udfyldes. Det her er et meget akkordbaseret stykke musik, og det er meget typisk for barokmusik. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar