Lavet af Thilde, Jakob, Gertrud, Niels-Henrik og Christine
Barok
Barokken var en tidsperiode fra 1600 til 1750. Udtrykket barok er taget fra kunstperioden fra samme tid. Ordets oprindelse er uvis, men betyder ujævn eller uperfekt perle. Periodebetegnelsen barok er først blevet anvendt om denne musikperiode i 1920erne. Musikken i barokken dyrkede i modsætning til renæssancen ikke antikkens idealer, men derimod drama, følelser, storhed grænsende til det svulstige, overlæssede, dekadente og kontraster f.eks. mellem lys og skygge, mellem solist og orkester.
Musikkens karakter passer også fint med, at musikken f.eks. opera ofte skulle demonstrere og udstille en adelsmands magt og rigdom. Barokmusik er ofte præget af religiøse temaer hvilket også går igen i barok kunst. Italien var i det meste af barokken et knudepunkt. Et sted musikere og komponister besøgte for at blive inspirerede og for at ”færdiggøre” deres uddannelse. For mange var italiensk musik et ideal og mange af barokkens tendenser udsprang fra Italien. Det var også i barokken, at operaen og den instrumentale musik for alvor blomstrede op. Hvis vi sammenligner en tidlig opera af Monteverdi l'Orfeo med en senere Vivaldi opera Griselda, kan man høre en klar udvikling af behandlingen af teksten fra at være vigtigt til at være underordnet sangerens tekniske formåen. Flere former blev også grundlagt eller færdigudviklet under baroktiden heriblandt fugaen, koncert og suite-formen.
Barok
Barokken var en tidsperiode fra 1600 til 1750. Udtrykket barok er taget fra kunstperioden fra samme tid. Ordets oprindelse er uvis, men betyder ujævn eller uperfekt perle. Periodebetegnelsen barok er først blevet anvendt om denne musikperiode i 1920erne. Musikken i barokken dyrkede i modsætning til renæssancen ikke antikkens idealer, men derimod drama, følelser, storhed grænsende til det svulstige, overlæssede, dekadente og kontraster f.eks. mellem lys og skygge, mellem solist og orkester.
Musikkens karakter passer også fint med, at musikken f.eks. opera ofte skulle demonstrere og udstille en adelsmands magt og rigdom. Barokmusik er ofte præget af religiøse temaer hvilket også går igen i barok kunst. Italien var i det meste af barokken et knudepunkt. Et sted musikere og komponister besøgte for at blive inspirerede og for at ”færdiggøre” deres uddannelse. For mange var italiensk musik et ideal og mange af barokkens tendenser udsprang fra Italien. Det var også i barokken, at operaen og den instrumentale musik for alvor blomstrede op. Hvis vi sammenligner en tidlig opera af Monteverdi l'Orfeo med en senere Vivaldi opera Griselda, kan man høre en klar udvikling af behandlingen af teksten fra at være vigtigt til at være underordnet sangerens tekniske formåen. Flere former blev også grundlagt eller færdigudviklet under baroktiden heriblandt fugaen, koncert og suite-formen.
3 særlige
instrumenter fra barokken
Cembalo
Cembaloet er et strenge- og tasteinstrument, som spilles på ved at sætte strengene i
bevægelse ved at knipse dem. Cembaloet var et almindeligt og anvendt instrument
i barokken (1600-1750). I modsætning til et klaver, som er anslagsfølsomt pga.
anslagene fra en hammer, fungerer cembaloet ved hjælp af fjerplekter der knipser
strengene. Klangen varieres i
stedet som følge af cembalistens artikulation og valg af et eller flere
registre. Cembaloet har eksisteret siden det tidlige 1200 og røg hurtigt
tilbage og gemt væk da klaveret indtrådte i 1750, musikken ændrede sig
drastisk, og det er først senere fået sit comeback og bruges nu til tider i
ensembler og orkestre.
Basun
Basunen var et meget
anvendt instrument i barokken. Det var et forholdsvis nyt instrument, og var
derfor meget i fokus specielt i orkestrene. En basun er et messinginstrument,
som havde sin oprindelse i 1500-tallet. Det blev opfundet fordi man ville lave
en forbedring af træktrompeten. Trækbasunen er forsynet med en forskydelig, U-formet bøjle
("trækket"), der kan gøre instrumentet længere, give syv
naturtonerækker og dermed gøre det kromatisk. Instrumentet bruges i både
symfoniorkestre (i størrelserne alt, tenor og bas) og i bigbands og blæserorkestre
(tenor og bas). Ventilbasunen fremkom i midten af 1800-tallet og bruges i visse
blæserorkestre.
Baroktrompet
Den barokke trompet er et
messinginstrument, som blev opfundet i midten af det 20. Århundrede. Den er en tro kopi på den natur trompeten fra det 16. til 18. århundrede og baroktrompeten er designet til moderne kunstnere, så de kan fremskabe den perfekte barok stemning og klang.
Operaens opstandelse
Operaen blev
opfundet i slutningen af 1500-tallet, altså kort før man regner barokkens
begyndelse. Den blev opfundet af de adelige italienere, i et forsøg på at
genskabe de gamle græske musikforestillinger, da man mente at de var blevet
sunget. Den første opera blev skrevet af Monteverdi, det var ”Orfeo” og var
skrevet over den gamle græske fortælling om Orfeus og Eurydike.
Der er stor
forskel på Monteverdi, tidligt i barokken, og Vivaldi, som var sent i barokken.
Vivaldi er meget mere pompøst, og her gælder det mere om at vise hvor god man
er til at synge, her er der også mindre handling i operaerne. Det er mere
udtrykket i sangene der betyder noget : Vivaldi - Griselda
Mens i Monteverdis
er det mere handlingen der er det vigtige: Monteverdi - l'Orfeo
Operaen blev
hurtigt et stort hit, og i 1637 åbnede det første offentlige operahus i
Venedig. Før det havde opera kun været for de fineste i samfundet, men nu kunne
de mindre rige også komme ind og se opera. Det foregik sådan at det var de
rigeste der havde investeret i operaerne, og så hvis man ville lave en opera,
lejede man operaen og nogle sangere, og så gik man ud til sidst og fandt hvad
de skulle synge. Det var ikke helt så vigtigt. De rige sad i loger, mens andre
stod op.
Der var som regel
tre slags musikstykker i en opera. Recitativ, som ikke var så meget sang, mere
tale. Arier og duetter, som var mere sangbare, hvor der skulle vises store
følelser. Og kor, som blev brugt når der var en stor folkemængde.
Der blev stadig
brugt kastratsangere, men kvinder fik også lov til at komme på scenen og synge
kvinderoller.
Tidligere
liv
Vivaldi er født og
opvokset i Venedig, Italien den 4. Marts 1678. Hans far, Giovanni Battista var professionel violinist, som også lærte Antonio at
spille violin. Gennem sin far, fik Antonio Vivaldi mødt de fineste og dygtigste
musikere og komponister i Venedig fra den tid og fik dermed også undervisning
af dem. Ligesom hans violinspil blomstrede og var på sit højeste fik Vivaldi
kroniske åndedragsproblemer, hvilket forhindrede den unge Vivaldi i at mestre
kunsten at spille violin.
I skuffelse måtte Vivaldi nu gå en ny vej, og
valgte at gå den religiøse vej, og allerede som 15 årig kom han i lære som
præst. Uddannelsen blev bestået i 1703, efter 10 års lære. Vivaldi blev kendt
for sit røde hår, og han fik senere tilnavnet il prete rosso (den røde præst). Det var en kortvarig karriere som
præst, for hans helbred udelukkede ham i at levere messer, hvilket drev ham til
også at opgive denne drøm, kort tid efter sin præsteindvielse.
Musikkarriere
I en alder af 25, blev den unge Antonio Vivaldi violinlærer på Ospedale della Pietà (Det fromme hospital af tilgivelse) i Venedig. Det
meste af hans dur-kompositioner komponerede han her, i denne stilling, som han
havde i over 3 årtier. Hospitalet var et
sted der modtog forældreløse børn. Dem skulle Vivaldi undervise i violinspil,
dog ikke drengene, som skulle uddannes i handel og erhverv. Kun de dygtigste musikere kunne være med i de
bedste orkestre der spillede Vivaldis egne kompositioner, blandt dem religiøs
kormusik., og under Vivaldis direktion (efter en forfremmelse i 1715) og
lederskab opnåede disse orkestre stor succes og international opmærksomhed.
Vivaldis musik er
komponeret i slutningen af barokken, og derfor var hans musik også meget
overdrevet og blæret. Det var blevet til stykker, hvor det ikke længere
handlede så meget om teksten, men mere om at blære og vise hvad man kunne. Det høres også i det meste af hans musik, et
godt eksempel er hans Griselda for sang, hvor stemmen nærmest bliver brugt som
et instrument, med mange spring og meget dynamik og følelser og med mindre
fokus på selve teksten. Hør Vivaldis Griselda med Cecilia Bartoli ved at klikke her.
Ud over hans faste
stillinger, tag Vivaldi også imod kortsigtede stillinger finansieret af kunder
fra Mantua og Rom. Det var i hans tid som lærer i Mantua (1717-1721) at han
skrev sit mesterværk De fire årstider.
Han satte mesterværket sammen med fire sonetter, som man mener han selv skrev. Vivaldis
beundrere og kunder var blandt andet medlemmer af de europæiske kongelige
familier. En af hans kor kompositioner
Gloria e Imeneo, var skrevet til Kong Louis d. XV bryllup. Han var også en af Kejser Charles VI favoritter, hvilket gjorde at han blev
nævnt til ridder offentligt af Kejseren.
Senere
liv og død
Vivaldis tidlige
berømmelse som komponist og musiker gav ham ikke en vedvarende succesrig
økonomi. Nye og yngre komponister kom til og overgik Vivaldi, som flyttede fra
Venedig til Wien med håb om at få arbejde der. Han måtte dog opdage at det ikke
hjalp på det, og da der ingen jobs blev Vivaldi fattigere og fattigere. Det
endte med at han d. 28. Juli 1741 døde i Wien af fattigdom. Han blev begravet i
en simpel grav, efter en gudstjeneste uden musik.
Vivaldis musik blev glemt
efter hans død, men blev i det 20. Århundrede taget op igen, og bliver i dag
spillet hyppigt. I alt fik Antonio Vivaldi skrevet omkring 50 koncerter.
Dukketeater om Vivaldis liv:
George
Friederich Händel
Händel
blev født i 1685 i den tyske by Halle. Händels far var feltlæge, og ville have
Händel til at blive advokat. Da Händel begyndte at vise interesse for musik,
forbød hans far ham at spille. Det afholdt dog ikke Händel for at spille i smug,
og da hertugen af saxe-weissenfels hørte ham
spille (der var Händel ni år), overbeviste han Händels far om at lade ham
spille musik og få undervisning i det. Händels far døde da han var 12, og Händel
blev herefter familiens overhoved.
Händel
startede med at studere jura i 1702 på det lokale universitet. Han fik en
kontrakt som orgelspiller det første år, men blev ikke genansat, og forlod i
1703 Halle til fordel for Hamburg. Det var her hans musiske karriere for alvor
startede! I Hamburg mødte handel Telemann, og de to
forblev gode venner. I 1705 i Hamburg skrev Händel også to operaer først Almira
og derefter den mindre vellykkede Nero. i 1706
rejste Händel videre til Italien, hvor han blev i over tre år. Den primære
grund til, at Händel rejste til England var, at han kedede sig, og havde brug
for at komme videre. Italien var i barokken et musisk højdepunkt, hvor mange
dygtige musikere spillede og udviklede musikken. Italien inspirerede Händel på
mange måder, blandt andet skrev han to operaer, der i blandt Agrippina som blev
en stor succes i Italien. Man mener at der var her han fik grundlagt sin viden
om operaer.
i 1710 fik
han en ansættelse som kapelmester hos kurfyrsten i Hannover og blev sendt til
England i 1711 for at opføre sin opera Rinaldo, som blev
en stor succes. Det førte til, at han i 1712 tog til England uden fyrstens
tilladelse. Han fik hurtigt en plads i de engelske musikkredse, og blev
anerkendt af kongehuset, som også støttede ham finansielt. i 1717
skrev Händel Watermusic som siges
at forsone spliden mellem ham og fyrsten af Hannover, som på dette tidspunkt
var blevet konge af England. Samme år blev han ansat som huskomponist ved
jarlen af Burlingburg og siden
hos hertugen af Chandos. Her begynder Händel at skrive oratoriumer ofte om
religiøse og alvorlige emner.
Oratorium
er et stykke musik med kor og instrumenter, men skiller
sig ud fra opera ved at der ikke er kostumer, kulisser, skuespil eller dans
med. Et oratorium består oftest af:
·
en ouverture
·
Arier
·
ensembler
·
Recitativer
·
Korstykker
Händels
første oratorium var Esther som blev skrevet i 1718. Han mest kendte oratorium blev
skrevet i 1742
og hed Messiah. Det handlede helt banalt om Jesu liv. I starten var man bange
for, at handlingen ville provokere og valgte derfor først at opføre
det i Dublin for at se reaktionerne. Premieren gik godt og det blev herefter
opført i London.
I 1752
skrev Handel stykket Jephta, som syntes
at indeholde noget selvbiografisk, men efter opførelsen af Jephta begyndte hans syn at svigte og han skrev ikke andre store
stykker derefter. I 1759, 74 år gammel, døde Händel. Han blev begravet i
England, da han i 1727 var blevet engelsk statsborger. Händel blev begravet Westminister Abbey, og i 1762 opstillede man et gravmonument for ham.
Tyskland under barok tiden
Det tysk- romerske rige var i første halvdel
af 1600-tallet præget af 30. års krigen. Det forhindrede dog ikke musikken i at
blive opført. Frankrig garanterede for sikkerheden så hele Nordtyskland ikke
blev en stor slagmark. Krigen sluttede i 1648. Den store indflydelse fra
Frankrig gør, at idealet ved hofferne i Tyskland er franske (Versailles) manerer
og stil. Omkring 1680 blev nogen af de
første operahuse bygget i Tyskland. Ved hofferne havde man opført italienske
operaer med italienske sangere og ofte kapelmestre. Operahusene der blev opført
blev dog ikke altid en stor succes måske fordi at der blev sunget på italiensk.
Nogle blev revet ned på grund af mangel på kunder. Samtidig var protestanterne
ikke glade for den operastil og sagde, at operahusene var djævlens værk.
Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach blev født den 21. marts 1685 i Eisenach og
døde den 28. juli 1750 i Leipzig. Hans far var musiker i hans hjemby og fire af
hans børn blev også komponister ligesom ham selv. Bach giftede sig første gang
med sin kusine i 1707, men hun døde i 1719, så i 1721 blev han igen gift med
Anna Magdalene Wülker. Han fik i alt 11-sønner og 9-døtre. Begge hans forældre
døde da han var 10 år og han kom i pleje hos en af sine ældre brødre. Bach
blev en dannet organist og musiker, og som 18 årig blev han violinist hos en
hertug i Weimar og blev senere organist i st. Bonifaces kirke i Amstadt. Under
sit ophold blev han interesseret i den italienske kammermusik og skrev nogen af
sine første kantater. I 1723 blev Bach ansat som leder af skolen og organist
ved Thomaskirken i Leipzig, og han blev ved sin stilling til sin død. I dag er
han en af de mest kendte barokkomponister i verden. Han er blandt andet kendt
for sine cellosuiter og de salmer han har skrevet.
Fra renæssance til barok
Ingen kommentarer:
Send en kommentar