Ida S, Emilie, Lise, Rasmus V og Alexsander
Renæssancens begyndelse var i det tidlige 1400-tal hvor et nyt harmonisk klangideal udviklede sig. Renæssance betyder genfødsel, en genfødsel af antikkens idealer, kunst, skulptur, drama og poesi.
I
musikken udvikler linjerne sig gennem polyfone lag til akkorder, man kan f.eks. se
eksempler med Palestrina.
Kompliceret rytmik viger for en pulserende livlighed i f.eks. madrigalerne.
Idealet bliver den enkle melodi der er
formet efter det menneskelige åndedræt eller som i Palestrina i
buer og i enkle former og proportioner.
I renæssancen blev nodetryk opfundet og det var stort for komponisterne. Det betød, at de kunne begynde at sælge deres noder, og det var også en revolution for musikkens udbredelse.
Indenfor
musikkens verden begyndte man i renæssancen at opdele instrumenterne
i familier.
Renæssancen
afsluttede med et skift først i 1600-tallet til Barokken.
Trykkekunsten gjorde at komponisterne kunne få trykt deres noder.
Genrer i renæssancen
Madrigalen: En
madrigal er et flerstemmigt vokalværk på italiensk, hvor indholdet ikke er
religiøst. Teksten er erotisk og repræsenterer følelserne fra et hjerte fyldt
med ædel og ofte håbløs kærlighed.
I starten henviste navnet madrigal kun
til tekster af den slags, men hen af vejen blev musikken der hørte med også
koblet til navnet. Madrigalerne er skrevet i tre, fire, fem eller seks stemmer.
Hver stemme har hver sin melodi der tilsammen går op i en højere enhed. Der er
ikke kun en melodi, med akkorder som akkompagnement.
Der var rigtig mange komponister der
skrev madrigaler og det fik kreativiteten til at udvikle sig. Komponisterne tog
ikke længere melodier der allerede var skrevet og lå klar men begyndte derimod
at skrive deres egne melodier.
Der findes flere teorier om hvorfra
navnet madrigal kommer fra. Nogle mener at det kommer fra materialis som
betyder ”verdslig”. Andre mener at det kommer fra matricalis som betyder ”på
modersmål”, altså italiensk.
Se eksempel på
madrigaltræk her: http://musikhistorie2013.blogspot.dk/p/ressance.html
Hør ovenstående madrigal her: http://www.youtube.com/watch?v=yUaUqPD5NHM
Motetten: Motetten
er en genre, der har gennemgået så stor en udvikling, at det kan være svært at
give en definition, der dækker det hele. Man kan dog sige, at en motet er en
kirkelig madrigal. Jeg vælger dog at sætte fokus på den yngre motet.
Den yngre motet begyndte omkring
1400-tallet. Motetten er skrevet til en
tekst på latin, som er fremført i alle stemmer. Teksterne kommer oprindeligt fra
de forskellige dele af en katolsk messe.
En karakteristisk ting for motetterne er, at satserne er opdelt i enkelte afsnit, der for det meste indeholder en
verselinje. I afsnittene kan der være stor variation og kontrast i taktart,
tempo og det musikalske udtryk.
I løbet af 1500-tallet begyndte man at
skrive motetter der ikke alle bandt sig til den gregorianske tekst. Samtidig begyndte
protestanterne også at skrive motetter, som var baseret på den protestantiske
kirkes tekster.
I Venedig begyndte komponisterne i
Markuskirken at danne en ny form for motet. De anvendte flerkorsteknikken, hvor
flere kor er placeret rundt omkring i kirken. Derudover begyndte de at anvende
instrumenter, som akkompagnement til sangerne.
Se eksempel på motet her: http://www.youtube.com/watch?v=PQo_LirQY-k
Flerkorsteknik
Flerkorsteknik
er, hvor man anvender flere kor på en gang. Hvert kor er placeret rundt omkring
i rummet. Et sted der var meget berømt for flerkorsteknik, var Markuskirken i Venedig. Her skrev kirkens komponister meget musik, hvor denne
teknik blev anvendt.
Musikken er ikke
nødvendigvis skrevet, så den kun kan blive sunget af sangere. Hvis man manglede
sangere, kunne man bare sætte instrumenter på nogle af stemmerne. I linket
herunder bliver der vist en video, om en opsætning af Striggios messe med 40
stemmer som er skrevet til hele fem kor.
Instrumenter i renæssancen
I renæssancen
var det karakteristisk for instrumenterne at blive bygget og inddelt i
”familier”. I familierne blev instrumenterne bygget på samme måde, men bygget i
flere størrelser. Disse familier kan f.eks. være blokfløjte familien.
Blokfløjterne er også inddelt i forskellige størrelser og stemmer. Derved havde
man en alt, tenor og basfløjte.
Et meget
populært instrument, er også forfaderen til celloen, gamben.
Man holder
gamben med sine ben og spiller på den som om det var en cello. Tenor gamben
har 5 strenge, mens bassen kunne have 7 strenge. Instrumentet var også meget
brugervenligt, da den havde nogle bånd, hvor man så kunne se hvordan man spiller
nogle af akkorderne. Oprindeligt kaldte man den Viola da gamba, men det navn
omfatter alle Gamber. En mindre
basgambe blev kaldt for Viola Bastarda.
Lut:
Ordet lut kommer fra det arabiske
"al-lud" som betyder træet, fordi instrumentet er lavet af træ.
Lutten er et strengeinstrument, der var et slags hovedinstrument i renæssancen.
Lutten kan have mellem 5 og 13 dobbeltstrenge, som også kaldes kor. Der findes mange
forskellige udgaver af lutten. Der findes blandt andet den italienske bredhalsede med 20
strenge fra det 16. århundrede og sopranlutten med 12 strenge fra det 16.
århundrede. Der findes også nye rekonstruktioner af lutten. Der er fx lavet en
med 19 strenge og 9 kor.
Violinen som vi
kender i dag er forholdsvis uændret siden midten af det 16. århundrede, men
viola da gamba-familien derimod, var bygget meget varieret. Både med hensyn til
antal strenge, størrelsen og formen. Man eksperimenterede meget med formen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar